Супровідний лист — ваш шанс виділитися з-поміж претендентів. Cover letter демонструє вашу мотивацію, релевантний досвід роботи, професійні навички й особисті якості, необхідні для обраної позиції, а також те, як ви викладаєте думки та чи зацікавлені в отриманні конкретної посади. Найчастіше супровідний лист пишеться у тілі мейлу, який ви надсилаєте компанії. До нього ж додається правильно складене резюме.
Для розуміння. Резюме фокусується на минулому та теперішньому. Супровідний лист направлений на майбутнє.
Розкажіть спеціалісту з підбору персоналу, яку користь ви можете принести компанії та чому варто обрати саме вас.
Коли необхідно писати супровідний лист роботодавцю?
- Наявність супровідного листа є обов’язковою вимогою, якщо роботодавець вказав про це в описі вакансії.
- Супровідний лист потрібен при зміні сфери діяльності чи професії. У цьому разі у вас буде можливість пояснити причину змін та акцентувати на корисних навичках для нової посади.
- Супровідний лист не менш важливий, якщо ви без досвіду роботи, бо ж можете показати свій потенціал. Ви відвідували майстер-класи, воркшопи, вебінари та конференції, про які доречно згадати? Напишіть. У вас є популярний блог, який демонструє ваші професійні навички, необхідні для обраної позиції? Не забудьте зазначити.
- Якщо ви надсилаєте резюме до міжнародної компанії з відомим ім’ям чи претендуєте на високу позицію, супровідний лист також буде доречним.
Структура супровідного листа
- Вітання. Якщо ви знаєте ім’я людини, якій надсилаєте листа, звертайтеся особисто. Якщо ні — привітайте нейтрально.
- Вступ. Представтеся та сформуйте ціль супровідного листа: напишіть, що ви відгукуєтеся на конкретну вакансію у конкретну компанію. Супровідний лист має бути персоналізованим. Не робіть розсилку із десяти шаблонних супровідних листів на десять вакансій. Важливо показати, що ви прагнете отримати саме цю посаду. Якщо ви читаєте дописи компанії у соціальних мережах та надихаєтеся її кейсами, то чому б не зазначити це?
- Основна частина. Розкажіть про професійні навички та особисті якості, завдяки яким між вами та обраною посадою промайнула іскра, а відтак ви є ідеальною претенденткою. Обсяг основної частини супровідного листа залежить насамперед від обсягу опису вакансії. Скажімо, якщо вимог чимало, спробуйте проаналізувати кожну з них і підвести до думки, що ви дійсно підходите. Не пишіть більш як п’ять абзаців — ідеальний супровідний лист займає половину аркуша А4.
- Висновок. Подякуйте за увагу. У маркетингу є поняття «call to action», CTA, або заклик до дії. Це коли наприкінці рекламного тексту пишуть, що робити з отриманою інформацією далі. Такий прийом можна використовувати у супровідному листі. Наприклад, спонукати роботодавця зателефонувати вам чи запросити на зустріч. Уточніть, що ви готові особисто відповісти на всі можливі запитання. Як приклад, «Набирайте — буду рада поспілкуватися за номером +380 nn nnn nn nn чи на особистій зустрічі».
- Контакти. Зазначте ім’я, номер мобільного телефону та поштову адресу, за якими роботодавець може з вами зв’язатися.
«Варто» та «не варто» у супровідному листі
«Варто»
- Писати супровідний лист у діловому стилі, але не надто формальному. Хоча багато чого залежить від компанії, у якій ви хочете працювати. Якщо її tone of voice невимушений, у супровідний лист можна вплести декілька доречних жартів. Якщо це серйозна держструктура, будьте переконливими та лаконічними.
- Залишатися чесними. Якщо у вас немає усіх необхідних скілів, розкажіть відразу і поділіться, чим можете це компенсувати. Припустимо, що ви відгукуєтеся на позицію редакторки. У вас немає досвіду, але є диплом філологині, сертифікат, що підтверджує нещодавнє проходження вами онлайн-курсу, та популярний Telegram-канал, у якому ви публікуєте тематичні дописи.
- Стежити за логікою та послідовністю розповіді. Одне речення — одна думка. Так, щоб рекрутерка пробіглася очима по тексту і вловила основну інформацію про вас, навіть якщо на це у неї є декілька секунд. Ще варто прочитати супровідний лист уголос. Це допомагає знайти складні звороти та переписати їх більш просто. А ще важливо відформатувати текст: не забудьте про вирівнювання та однаковий шрифт.
- Пам’ятати про конкретику. Компанії важливі не просто слова, а ваші реальні досягнення на попередньому місці роботи. Розкажіть про них завдяки цифрам. Наприклад, про те, що завдяки вашій наполегливості продажі товарів (чи послуг) зросли вдвічі, а кількість рекламодавців — втричі. Чи про те, що вам вдалося підвищити відвідуваність сайту на 30%. Або про те, що ви керували командою з 7 осіб, успішно запустили 10 нових проєктів, взяли 100 інтерв’ю. Реальні показники зроблять ваші слова вагомішими.
«Не варто»
- Копіювати фрагменти з резюме. Супровідний лист не повинен дублювати резюме. Розкривати та доповнювати — так. Наприклад, якщо в резюме вказано невеликий досвід або є перерви у декілька місяців, у супровідному листі можна пояснити, чому так сталося. Скажімо, при нестачі досвіду розповісти більше про вміння й навички та як вони сприятимуть ефективному виконанню завдань на новому місці. Якщо у роботі була перерва, то пояснити, чим займалися в цей час. Можливо, підвищували кваліфікацію чи здобували нову професію, зокрема онлайн. Розказуйте про те, що є важливим для конкретної вакансії.
- Надсилати той самий супровідний лист різним компаніям. Уникайте штампів. В ідеалі варто щоразу створювати текст з нуля, орієнтуючись на вимоги вакансії та вказуючи свої навички для конкретної посади.
- Занадто довго писати про себе. Вміння серфити, кататися на сноуборді чи грати в шахи, безсумнівно, приваблюють, але насамперед супровідний лист має розкривати вас як спеціалістку.
Помилятися. Орфографія, граматика, пунктуація — те, що впливає на перше враження. Перечитайте текст хоча б двічі перед тим, як відправити, та закиньте в онлайн-сервіси, які підсвічують помилки, наприклад, https://languagetool.org/uk. Бо ж помилки — це банальна неповага до адресата. Іноді помилки одразу змушують відмовити кандидатці. Це важливо в рамках тих позицій, де грамотність — одна з ключових вимог, наприклад, для копірайтерки чи менеджерки проєктів, яка постійно спілкується з клієнтами.
Зразок супровідного листа
Вітаю, Тетяно!
Я Юлія. Мене зацікавила вакансія вебдизайнерки на вашому сайті.
Доки не віддала доньку в дитячий садок, фрилансерила у сфері вебдизайну три роки. Стільки ж стежу за вами у Facebook та Instagram. Двічі відвідувала ваші конференції у Києві. Наразі маю намір вийти в офіс, якщо для мене є місце у вашій команді.
Серед моїх замовників — Coca-Cola, Mitsubishi, Fozzy Group, Samsung Україна. Я впевнено володію Adobe Photoshop, Illustrator та InDesign, мультимедійними програмами на кшталт After Effects і Maya, знаю основи HTML та CSS.
Уважно читаю ТЗ, спокійно спілкуюся з замовниками й не боюся коментарів. Готова визнавати помилки та виправляти їх, вчитися новому і вдосконалювати навички.
Мої роботи зібрані в портфоліо за посиланням. Буду рада, якщо подивитеся його й дасте фідбек — підходжу чи ні.
Готова поспілкуватися +380 nn nnn nn nn чи на особистій зустрічі.
Дякую!
В ідеалі роботодавець шукає перспективну співробітницю, яка ставить перед собою масштабні цілі. Епістолярний жанр дає можливість вдумливо та відкрито розповісти про себе. Іноді відвертість у супровідному листі й «очі, що палають» на співбесіді, важливіші за декілька десятків років досвіду інших претендентів.